Ідіть, отже, і зробіть учнями всі народи, хрестячи їх в ім’я Отця і Сина і Святого Духа, навчаючи їх берегти все, що Я вам заповідав.
(Мт 28, 19-20)
Святе Хрещення є основою всього християнського життя, і дверима, які відчиняють доступ до інших святих таїнств. Через Хрещення ми звільняємося від гріха і відроджуємося як діти Божі, стаємо членами Христа і, вщеплені в Церкву, стаємо учасниками її місії (ККЦ).
–
КОРОТКИЙ КАТЕХІЗИС:
- Чи відрізняється християнське хрещення від обрядів такого роду, що практикуються в інших релігіях?
Цей звичай є і в інших релігіях, але християнське хрещення доповнює звичайний символізм цього обряду (смерть і життя, очищення) конкретним зв’язком з особою Ісуса Христа. Хрещення єднає нас із Ним, занурює нас у Його смерть і воскресіння, дає нам доступ до Церкви. Охрещений стає учнем Христа і членом християнської спільноти.
- Чи є хрещення єдиним для всіх християнських Церков?
Основні християнські Церкви (Вселенська Католицька Церква, Православні помісні Церкви та більшість протестантських віросповідних спільнот) визнають одне і те саме хрещення. Це має підкреслити те, що християни цих Церков взаємно вважають себе братами і сестрами в належності до Христа.
- Що це означає: хрещення поєднує нас зі смертю і воскресінням Христа?
Це означає, що охрещений йтиме тією дорогою, яку проклав Ісус, обере життя, запропоноване Ісусом, якщо буде потрібно — прийме страждання і смерть за Ісуса і воскресне разом із Ним.
- Що означає, що хрещення робить членом Церкви?
Це означає, що хрещення — це приймання до Церкви; охрещений стає членом спільноти. Від цього дня, на своєму місці та мірою своїх можливостей він відповідальний за цю спільноту.
- Що ще можна сказати про хрещення?
Воно відроджує нас до життя з Богом. Допомагає боротися проти зла, продовжувати справу Ісуса, усвідомити, що ми — діти Божі.
- Які наслідки Хрещення?
По-перше, відпущення гріхів. Катехізис Католицької Церкви говорить, що Хрещення звільняє нас як від первородного гріха і гріхів особистих, так і від кари за гріхи. В тому, хто відродився до нового життя, не залишається нічого, що заважало б йому ввійти в Царство Небесне: ні Адамового, ні особистого гріха, ані наслідків за гріхи (див. 1263). По-друге, Хрещення чинить неофіта «новим створінням» (2 Кор 5, 17), Пресвята Трійця дає охрещеному освячуючу благодать. По-третє, Хрещення робить нас членами Тіла Христового, прилучає нас до Церкви. По-четверте, Хрещення є основою спілкування усіх християн, також і тих, хто не перебуває у повноті спілкування з Католицькою Церквою. І останнє, втілений у Христа у Хрещенні охрещений стає подібним до Його образу. Хрещення назначає віруючого незгладимою печаттю його належності до Христа. Вділене раз і назавжди Хрещення не може бути здійснене повторно. «Печать Господня» — мітка, якою Святий Дух позначив нас у «день викупу» (Еф 4, 30). «Хрещення — це воістину печать вічного життя» (св. Іриней).
- Чому хрещення називають Таїнством навернення?
Тому що в день хрещення ми вирішуємо йти за Христом. Це поворот, «навернення», початок зовсім іншого життя.
Всі таїнства вимагають «навернення», тобто зміни свого життя, щоб воно стало згідним із життям Ісуса. Хрещення — це Таїнство, яке відкриває нас на це «навернення», якому ми повинні бути вірні аж до смерті.
- Хто може хрестити?
Катехізис Католицької Церкви каже, що зазвичай Таїнство Хрещення звершують єпископи або священики, а в Католицькій Церкві — також і диякони. У разі необхідності кожна людина, навіть неохрещена, але яка має праведні наміри, може охрестити. Праведні наміри — це бажання зробити те, що, хрестячи, робить Церква, і застосувати тринітарну форму хрещення: “Я тебе хрещу в ім’я Отця, і Сина, і Святого Духа» (див. 1256).
- Чому для того, кого охрещують, необхідні хрещені батьки?
Для того, щоб між ними і хрещеником встановився особливий зв’язок. Вони є свідками від громади і повинні допомагати батькам виховувати дитину в християнському дусі.
- Чому новоохрещеному дають найчастіше ім’я святого?
Християнські батьки дають своїм дітям імена святих, яких найбільше поважають. Діти, коли підростають, прагнуть краще їх пізнати. Святі, чиї імена носять діти, можуть правити їм у житті за ідеал і модель поведінки.
За матеріалами CREDO